And we're back! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Paul en Kim - WaarBenJij.nu And we're back! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Paul en Kim - WaarBenJij.nu

And we're back!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Paul en Kim

31 Juli 2008 | Maleisië, Miri

Daar zijn we weer! Het is wel erg fijn dat ze overal internet hebben, zodat wij geregeld iets van ons zelf kunnen laten horen. Daarbij kunnen we ook makkelijk tickets boeken en dingen regelen, dus meerdere vliegen in één klap.

Maar goed, de afgelopen 3 dagen zijn we druk op pad geweest en hebben we weer veel gezien. We zullen hierover beknopt wat vertellen, want de hele ervaring is wat teveel om op te schrijven ;-)
Ten eerste: Bako National Park. We zijn hier met een bootje naartoe gegaan, wat al een mooi tochtje was waar we wilde krokodillen hebben gezien. Voordat we in een bootje stapte liet een gids ons foto’s zien van mensen die waren aangevallen en opgegeten door krokodillen. Ze hebben deze krokodillen gevangen, dood gemaakt en de buik open gesneden… Smakelijke foto’s dus!
Wij zijn wel heel aangekomen hoor, en hebben in het park in een mooie trail gelopen zonder gids. Dit was goed mogelijk doordat alles goed stond aangegeven en wij natuurlijk in uitstekende conditie verkeerden, hahaha…
De trail was erg mooi en we hebben dan ook veel wilde dieren kunnen zien. Zo hebben we onder andere de “duchtman” (neusaap) gezien. Dit is best bijzonder, omdat deze moeilijk te spotten zijn (zeker zonder gids). Maar wij ”ervaren rangers” hoorden geluid….. gingen er op af….. en zagen de apen! De andere apen in dit park (de Makaken) zijn makkelijk te vinden, althans zij vinden jou wel. Het zijn ontzettende nieuwsgierige en brutale beesten, dit wisten we nog uit Thailand, maar hier was het extreem. Overal moest je opletten of ze niet iets van je konden pakken. Ton heeft ons ooit verteld over een “monkey-stick” (stok om de apen mee weg te slaan), en deze hebben wij dan ook snel aangeschaft (stok uit de jungle).
Maar met een temperatuur boven de 35graden, weinig beschutting en steile paden, was het dus soms best ff afzien, maar de voldoending was groot!

De andere dagen zijn we naar het Semenggoh Oerang Oetang park geweest. Hier leven de Oerang Oetangs in het wild, maar worden ze 2x per dag bijgevoerd door de beheerder van het park. Mooi om te zien hoe die beesten boven je hoofd tussen de bomen slingeren en ze zelfs een meter van je af in een boom hangen. We konden er naar blijven kijken!
Hierna zijn we met een busje (met 4 anderen) doorgereden naar een markt, een peperplantage en hebben we lekker geluncht. Uiteindelijk bracht deze autorit ons naar de rivier waar de longboats al op ons wachtten. De tocht in de longboat was erg verkoelend en mooi en bracht ons uiteindelijk bij het longhouse van de Iban waar we zouden overnachten. De Iban zijn de voormalige koppensnellers en leven met 24 families in één longhouse. Deze Iban is grotendeels zelfvoorzienend en leeft erg primitief. Wij hebben hier ‘s middags lekker in de schaduw gezeten en gegeten. ‘s Avonds werden we welkom geheten door de “chief” en werden er traditionele dansen uitgevoerd. Daarna hebben we met wat andere reizigers nog gezellig wat gedronken (rijstwijn smaakt goed) om op tijd ons matje in te duiken voordat het licht uit zou gaan.. De spinnen hier waren trouwens ook niet voor de poes, 15cm groot was niks. Erg fijn als je ‘s nachts een aantal keer moet plassen zoals Kim.
Al met al hebben we best wat geslapen om op tijd te worden gewekt door de hanen.
Na een ontbijtje hebben we een hanengevecht gezien, pijltjes geschoten met een blaaspijp en een tochtje gemaakt door het leefgebied van de Iban door de jungle. Dit moet voor jullie (Lisette, Ton, Ome Fer en Tante Jo) erg bekend voorkomen denk ik. Er zat trouwens op dat moment ook een shoestring groep, erg gezellige mensen!
Maar goed, het werd tijd om op te stappen met de longboat om vervolgens met een busje terug naar Kuching te gaan….

In Kuching hebben we nog snel ff gedoucht en de taxi gepakt naar het vliegveld. Om 19.15u zijn we de lucht in gegaan om vervolgens een uurtje later te landen in Miri. Hier zitten we nu in een hostel achter de computer. Morgen vertrekken we om 12u met een propellor-vliegtuigje naar Mulu National Park. Hier gaan we 4 dagen rondtrekken met een gids, dus dat wordt weer een heel avontuur!

Nou voor zo weer even genoeg leesvoer, over een aantal dagen als we terug uit het park zijn laten we weer iets horen. De foto’s erop zetten gaat op dit moment niet erg goed, maar we zullen het morgenvroeg nog eens proberen. We gaan zo naar bed toe, hopen dat we dan minder jeuk hebben van alle bulten. Bij elkaar maar liefst 40 stuks ;-)

Liefs Paul en Kim

• 31 Juli 2008 - 15:15

Lisette:

hoi kids,
    geweldig he ik zie alles zo weer voor me.Vooral de tochtjes in de boot niet te beschrijven hoe mooi het is. Ga zo door met verslag uitbrengen,vind het heerlijk om jullie avontuur te lezen. veel plezier nog he indiana jones. kusjes.

• 31 Juli 2008 - 15:31

Anita:

Hoi Paul en Kim,
    Wat schitterend om te lezen. Ik ben benieuwd of jullie er morgen nog meer foto's op krijgen. Deze zijn in elk geval prachtig. Hebben jullie net zoveel indrukken opgedaan als bulten?
    En gelukkig zagen de krokodillen geen lekker hapje in jullie.
    Doei, doei.

• 31 Juli 2008 - 15:58

Ton:

Ha die wereldreizigers,
    Leuk om jullie verslag zo te lezen. Ik kan me er alles bij voorstellen. wij hebben er toen ook ontzettend van genoten. Zat''kees'' het wilde zwijn nog in Bako ?? ben weer benieuwd naar jullie volgend verslag. een hele fijne reis verder. Even wat nieuws uit ons landje. Het is hier zeer warm 30 gr.en benauwd. Er wordt weer veel regen voorspeld. Op diverse plaatsen wateroverlast geweest maar bij ons nog niet hoor. Nou veel liefs weer en tot schrijfs. XX Ton

• 31 Juli 2008 - 16:18

Tante Ineke:

Ik heb weer genoten van je smakelijke verhaal.Wat mogen jullie toch veel zien.Heel byzonder allemaal en ook best griezelig met de krokies en spyders.Maar dit hoort er ook bij. liefs en kus

• 31 Juli 2008 - 22:52

Kees:

Hoi wereldreizigers.
    De verhalen van jullie klinken goed. Mooie foto's. Zoals jullie het beschrijven krijg je het gevoel dat je in een dierentuin wandelt. Doe vooral voorzichtig tussen al dat gevaarlijk wild in die parken.
    Groetjes xxx

• 31 Juli 2008 - 22:54

Kees:

Hoi wereldreizigers.
    Groetjes xxx

• 01 Augustus 2008 - 07:35

Freya:

Neem vor mij ff zo'n monkey stick mee... Ik ken dr ook nog wel een paar!!

Klinkt allemaal erg gaaf en wauw!!

XXjes

• 01 Augustus 2008 - 09:16

Lili:

en leek er nog een aap op jullie?

• 02 Augustus 2008 - 13:47

Tante Ans:

Wij boffen maar dat wij mee kunnen genieten van jullie avonturen,het is soms net of wij er ook bij zijn zo leuk zijn de mails.Wij kijken weer uit naar de volgende .nog veel plezier en tot gauw.

• 03 Augustus 2008 - 12:46

Pat En Eef:

Weer een leuk avontuur meegemaakt zo te lezen!!!
    Nog een foto van de spinnen gemaakt? Ben ik wel erg benieuwd naar. We zullen na de vakantie maar eens een avondje foto's kijken plannen!!
    Veel plezier nog!

Liefs

• 03 Augustus 2008 - 20:16

Tante Lettie:

Kim en Paul,wat een avontuur,geweldig,hopelijk ben je van de jeuk af,dat lijkt me geen pretje bedankt voor jullie uitgebreiden verslag!!

• 03 Augustus 2008 - 21:04

Renate:

Ha Paul en Kim!

Heb net al jullie verhalen doorgelezen en begrijp dat jullie je prima vermaken! Lijkt me allemaal super, ben wel een beetje jaloers! :)
    Geniet er lekker van en nog bedankt voor het lieve kaartje!!

Dikke kus uit Nederland!

• 04 Augustus 2008 - 09:07

Jeroen:

"...goed stond aangegeven en wij natuurlijk in uitstekende conditie verkeerden"... Het is goed dat je daar zelf ook om kon lachen Paul... Ik kan me namelijk jou nog levendig voor de geest halen met wat braakneigingen na een paar meter een heuveltje op gefietst te zijn... ;-)
    Verhalen zijn leuk om te lezen en jullie hebben volgens mij weer een super vakantie!!! Heel veel plezier nog, kijk goed uit en tot over een paar weekjes... Groeten, Jeroen (en Mieke natuurlijk ook!)

• 04 Augustus 2008 - 11:09

Tante Brigitte:

Hoi paul en kim ,het is weer geweldig leuk om jullie te volgen op deze manier,kijk regelmatig of jullie weer terug zijn en wat jullie weer gezien en gedaan hebben.We hopen snel weer wat te horen.groetjes ger en brigitte