Van Sarawak naar Sabah - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Paul en Kim - WaarBenJij.nu Van Sarawak naar Sabah - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Paul en Kim - WaarBenJij.nu

Van Sarawak naar Sabah

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Paul en Kim

04 Augustus 2008 | Maleisië, Kota Kinabalu

Weer terug van weg geweest!
De afgelopen dagen hebben wij doorgebracht in Mulu National Park. We zullen bij het begin beginnen:

Vrijdag zijn wij vanuit Miri naar Mulu gevlogen. Deze vlucht duurde maar 20 min, maar bracht ons in een totaal andere omgeving. Samen met onze gids en Jasper (Nederlandse jongen van 23jaar die we hebben ontmoet in Miri) zijn we vervolgens afgezet in het National Park. Hier werd ons onze slaapplaats voor die nacht gewezen.... Tsja.. wat zullen we ervan maken?! We hadden een kamer met z'n 3en in een hostel waar niemand anders sliep behalve de locale mensen zelf. Gelukkig hadden we wel een ventilator die net zoveel geluid maakte als een Boeing 747, daarbij kon de schroef ieder moment losschietsen. Maar ach... een kleinigheidje blijf je houden he. Er was geen badkamer of wastafel aanwezig en de wc was zo smerig dat je spontaan geinfecteerd was met het een of ander. Dit bleek uit de dode kakkerlak die ervoor lag!
Maar goed, dit mocht de pret niet drukken!
In de middag zijn we samen met onze gids in een groepje van 7 man 2 grotten gaan bezoeken die echt erg mooi en indrukkenwekkend waren. De trail naar deze grotten was ook leuk om te lopen, we hebben hier een aantal dieren kunnen zien.
Nadat we de grotten hadden bekeken, konden we buiten zien hoe de 3 miljoen vleermuizen naar buiten kwamen vliegen voor hun dagelijks ritueel. Indrukwekkend!
Na dit spektakel zijn we terug gelopen naar het cafe in het park en hebben daar een hapje gegeten samen met Jasper. Uiteindelijk hebben we het toch aangedurft om te gaan "slapen". Dit bleek lastiger dan gedacht, maar het zorgde wel voor een hoop gelach. Jasper doet ons trouwens veel aan Benji denken, dus dat gemis werd zo ook een beetje opgevuld ;-)

Dag 2; 's ochtends vertrokken met een bootje om nog 2 grotten te bezoeken met onze groep. Deze grotten waren ook leuk om te zien, maar niet zo indrukwekkend als de vorige 2. Na een lekkere lunch zijn Jasper, de gids en wij 2 verder gegaan om de eerste trail te lopen van 9km. Dit was goed te doen ook al was het erg warm en af en toe wel steil. We hebben er een uur korter over gedaan dan gemiddels, dus dit is netjes! Deze trail bracht ons naar Camp 5 waar we nacht 2 sliepen.
Camp 5 was in vergelijking met de nacht ervoor een luxe! Nou en een aantal van jullie weten dat daar eigenlijk niks is...
Tijdens de trail had niemand van ons bloedzuigers opgelopen (gelukkig), maar ik (Kim) juichte al te vroeg... Tijdens het ophangen van de klamboe had ik er toch een te pakken op m'n voet. Bah!
Die klamboe is trouwens een ander verhaal, hahaha... Paul zijn klamboe was namelijk zo opgehangen (ging ook niet anders hoor), dat het meer een slaapzak leek dan een muskietennet.
Na het avondeten wat onze gids had klaargemaakt, hebben we met z'n 3en nog een potje scrabble gespeeld om uiteindelijk de klamboe in te duiken. En duiken moest Paul zeker... nadat hij een half uur geprobeerd had te liggen, kroop hij toch maar bij mij. Dit kwam er dus op neer dat we samen onder een 1persoons klamboe op een 1persoons matje in slaap lagen te zweten. Heerlijk!

Ook dag 3 brak aan na deze spannende nacht.. Om half 7 opgestaan om te gaan ontbijten en ons klaar te maken om de volgende trail te gaan lopen. Jasper heeft ons deze ochtend verlaten om een andere trail te gaan doen. Om half 8 zijn we de "headhunters-trail" gaan lopen die in totaal 12km lang was. Ook deze was goed te doen, maar onze gids liep flink door. We hebben de trail dan ook uiteindelijk een dik uur korter gelopen dan normaal!
Aan het einde van deze tocht stond er een longtailboot klaar om ons in een uur naar de lunchplek te brengen en vervolgens in 2uur naar het longhouse waar we die nacht zouden slapen. De tocht met de boot ging ook niet helemaal soepeltjes, omdat het op dit moment het droge seizoen is en dus de rivieren laag staan. Dit betekende dat we iedere keer met de bodem over de stenen schraapte en Paul zelfs mee mocht gaan duwen (scheelt toch weer 185kg).
In het longhouse aangekomen, moesten we even bijkomen van de indrukken die we daar opdeden. Wat was dit primitief en warm! Na een koude douche en rustig in de schaduw zitten, zagen we het al weer wat beter zitten. Een ander groepje van 4 Fransen voegden zich bij ons en uiteindelijk hebben we het daar nog best leuk gehad en redelijk geslapen onder onze klamboe. De dorpsoudste heeft ons overigens ontzettend geholpen met het regelen van dag 4.

Dag 4: 's ochtends om 5uur (!) werden we gewekt door de dorpsoudste om te ontbijten en met een longtailboot richting een dorpje te varen waar we verder gingen in een busje. Schitterend om de zon op het water te zien opkomen!
We moesten trouwens zo vroeg weg, omdat we eerst onze backpacks nog ergens op moesten halen (deze waren overgevlogen vanuit Miri naar Limbang) en vervolgens de boot naar Labuan moesten pakken die alleen 's ochtends bleek te varen.
Uiteindelijk hadden we onze backpacks "on the right time at the right moment". De boot hebben we gehaald die ons in 2uur naar Labuan heeft gebracht. Dit is een eilandje waar alles tax-free is, 4 liter whisky voor 12euro bijvoorbeeld. Vanuit Labuan hebben we de boot gepakt naar Kota Kinabalu, waar we nu zitten in een gezellig hostel. Eindelijk weer een 2 persoons bed en airco, met gratis karaoke van de buren! We hebben daarstraks lekker gegeten en gaan nu de komende dagen plannen...

We willen eigenlijk nog de mount Kinabalu klimmen (4095meter), maar moeten even zien of dit allemaal gaat lukken.
We zullen snel weer iets van ons laten horen, aangezien we hier internet hebben!

Erg leuk om al jullie berichtjes te lezen!!!

Tot snel,

Liefs Kim

ps; foto's er op zetten blijft lastig, duurt vrij lang. Dus zullen proberen morgen er de tijd voor te nemen.

• 04 Augustus 2008 - 13:23

Tante Ineke:

Wachten duurt lang, maar eindelijk is daar weer bericht, waar ik zo naar uit keek. Wat 'n avontuur , was je niet bang met al die vleermuizen? Fijn dat je ook mensen ontmoet,waar je vriendschap mee sluit. En Paul hoe komt dat nou heb je niet goed geoefend met je klamboe?gelukkig dat je bij Kim mocht liggen he!! Kus

• 04 Augustus 2008 - 17:09

Lisette:

Hoi kids,leuk om weer van jullie te horen kijk er elke keer naar uit.
    Moet wel lachen hoor hoe je het allemaal schrijft.Jullie zijn al snel bij Kota Kinabalu of denk ik dat maar??
    Alles is zo herkenbaar.Hoop dat je toch ook wel een beetje kunt uitrusten.(stuur Paulus maar naar zijn eigen klamboe)haha.
    Nog HEEL veel plezier. Dikke kus.

• 04 Augustus 2008 - 17:13

Ton:

Ha die wereldreizigers,
    Leuk om jullie verslagen te lezen. Zoals lisette al schreef het is allemaal zo herkenbaar. Zeker daardoor kunnen we ons voorstellen hoe fijn de vakantie voor jullie moet zijn. Ik ben daar heel blij om en hoop dat jullie nog veel mooie dingen gaan beleven. Blijf goed op elkaar passen en geniet verder..
    groetjes en een dikke kus, Ton

• 04 Augustus 2008 - 19:34

Anita:

Wat een indrukwekkend verhaal boordevol afwisseling. Jullie moeten ook wel over een goede conditie beschikken. En doe voorzichtig als je aan de klim begint.
    Nooit geweten dat Paul zo'n onhandige jongen was. Het was natuurlijk met opzet om bij Kim te kunnen liggen.
    Nog veel plezier de komende dagen.

• 04 Augustus 2008 - 20:57

Linda:

ha vakantiegangers!
    zo te lezen vermaken jullie je uitstekend daar. Als jullie terug zijn snel een keertje afspreken om de mooie foto's te bekijken en natuurlijk een gezellig potje te pokeren.. ;)
    heel veel plezer nog en geniet er van!!!!!
    x lin

• 05 Augustus 2008 - 08:05

Lili:

altijd leuk musquitos&bloedzuigers... iew.......

maare mooie foto's hoor!

• 05 Augustus 2008 - 11:31

Kees:

Ik lees dat alles nog naar wens verloopt en dat jullie al vele mooie dingen hebben gezien. Ik moet er zelf niet aan denken om tussen al dat ongedierte te verblijven. Al die enge beesten om je heen. Doe wel voorzichtig he ook met die klim naar 4095 mtr. Zijn wel veel trapjes omhoog. We wachten jullie volgende berichtje weer af.
    Groetjes Kees xxx